Μάνος Ελευθερίου: Την Τρίτη η πολιτική κηδεία του

Την Τρίτη 24 Ιουλίου, στις 12 το μεσημέρι, θα τελεστεί στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών η πολιτική κηδεία του Μάνου Ελευθερίου. 
Επιθυμία της οικογένειας αντί στεφάνων να κατατεθεί δωρεά στην Στέγη Ανηλίκων και Εφήβων Σύρου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η σορός του θα μεταφερθεί στη Βουλγαρία για να αποτεφρωθεί, όπως ο ίδιος επιθυμούσε. Τα διαδικαστικά έχουν αναλάβει η αδερφή του ποιητή, Λιλή Ελευθερίου και η στενή του φίλη Άννα Νταλάρα.
Ο σπουδαίος ποιητής, στιχουργός και πεζογράφος πέθανε, τα ξημερώματα της Κυριακής, σε ηλικία 80 ετών από ανακοπή καρδιάς. 
Είχε πρόσφατα αντιμετωπίσει πρόβλημα υγείας, το οποίο όλα έδειχναν πως είχε ξεπεράσει. 
Στιχουργός κομματιών που τραγουδήθηκαν και αγαπήθηκαν πολύ, ποιητής, μυθιστοριογράφος, ιστορικός της Σύρου και του μουσικού της θεάτρου, μανιώδης συλλέκτης, ζωγράφος, δημιουργός κολάζ, αλλά και συγγραφέας παιδικών βιβλίων, στα οποία θα πρέπει να προστεθούν και τα φωτογραφικά του άλμπουμ.
Ποιος ήταν
Ο Μάνος Ελευθερίου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ερμούπολη της Σύρου για την οποία έγραψε συχνά στα βιβλία του - φωτογραφικά άλμπουμ, μυθιστορήματα και χρονικά. 
Ο πατέρας του ήταν ναυτικός. Σε ηλικία 14 ετών μετακόμισε με την οικογένειά του στην Αθήνα και συγκεκριμένα στο Χαλάνδρι, όπου έμειναν τα πρώτα επτά χρόνια.
Το 1955 ο Ελευθερίου γνωρίστηκε με τον Άγγελο Τερζάκη ο οποίος τον παροτρύνει να παρακολουθήσει μαθήματα στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Έναν χρόνο αργότερα γράφτηκε στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Σταυράκου. Θεατρικά έργα και ποιήματα άρχισε να δημοσιεύει το 1960, που είναι ο καιρός της στρατιωτικής του θητείας. Η πρώτη ποιητική του συλλογή, με τίτλο «Συνοικισμός», κυκλοφόρησε το 1962. 
Την ίδια εποχή στα Ιωάννινα έγραψε τους πρώτους στίχους του για τραγούδι, ανάμεσα στους οποίους είναι και «Το τρένο φεύγει στις οκτώ», που αργότερα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης. Τον Οκτώβριο του 1963 ξεκίνησε να εργάζεται στο ‘’Reader's Digest’’, όπου και παρέμεινε για τα επόμενα 16 χρόνια.
Στο μεταξύ κυκλοφόρησαν τα δύο πρώτα του βιβλία με διηγήματα, «Το διευθυντήριο» (1964) και «Η σφαγή» (1965). Το 1964 παρουσιάστηκε στην ελληνική δισκογραφία. Συνεργάστηκε με τον Χρήστο Λεοντή, καθώς και με τον  Θεοδωράκη (1967), με τον οποίο η συνεργασία διακόπηκε λόγω της δικτατορίας.
Συνεργάστηκε με τον Δήμο Μούτση και με τον Γιάννη Μαρκόπουλο, στον δίσκο «Θητεία», του οποίου η ηχογράφηση άρχισε τον Νοέμβριο του 1973, διακόπηκε από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και τελικά κυκλοφόρησε το 1974. Κατά καιρούς συνεργάστηκε με όλους σχεδόν τους Έλληνες συνθέτες. Μεταξύ αυτών, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Σταύρος Κουγιουμτζής, ο Θανάσης Γκαϊφύλλιας, ο Γιάννης Σπανός, ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο Σταμάτης Κραουνάκης, ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο Αντώνης Βαρδής και ο Γιώργος Χατζηνάσιος. 
Παράλληλα έγραψε και εικονογράφησε παραμύθια για παιδιά και επιμελήθηκε την έκδοση λευκωμάτων με θέμα τη Σύρο, όπως τα «Ενθύμιον Σύρας» και «Θέατρο στην Ερμούπολη». 
Τη δεκαετία του 1990 έκανε ραδιοφωνικές εκπομπές στον «Αθήνα 9, 84» και στο «Δεύτερο Πρόγραμμα». Το 1994 εξέδωσε την πρώτη του νουβέλα με τίτλο «Το άγγιγμα του χρόνου». Το 2004 δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο «Ο καιρός των χρυσανθέμων», που τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας το 2005. Το 2013 βραβεύτηκε για τη συνολική προσφορά του στα γράμματα από την Ακαδημία Αθηνών.
 Μεταξύ των δισκογραφικών επιτυχιών του Μάνου Ελευθερίου περιλαμβάνονται: «Το παλληκάρι έχει καημό» (Μ.Θεοδωράκης), «Ο Άγιος Φεβρουάριος» (Δ.Μούτσης), «Θητεία» (Γ. Μαρκόπουλος), «Κάτω απ'τη μαρκίζα» (Γ.Σπανός), «Οι ελεύθεροι κι ωραίοι» (Στ.Κουγιουμτζής), «Άμλετ της Σελήνης» (Θ.Μικρούτσικος), «Είναι αρρώστια τα τραγούδια» (Στ.Ξαρχάκος), «Έρημοι σταθμοί» (Δ.Τσακνής), «Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες» (Ηλ.Ανδριόπουλος), «Η διαθήκη» (Χρ.Νικολόπουλος), «Το σπίτι γέμισε με λύπη» (Χρ.Λεοντής), «Μη χτυπάς σ' ένα σπίτι κλειστό» (Λ.Κηλαηδόνης) και «Ατέλειωτη εκδρομή» (Θ.Γκαϊφύλλιας).   
 Ο Ελευθερίου δημοσίευσε επίσης πολλές ποιητικές συλλογές, διηγήματα και πέντε μυθιστορήματα.  Σε συνέντευξη που παραχώρησε το 2014 στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, έλεγε μεταξύ άλλων για τη δουλειά του: «Ποιο είναι, όμως, αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία; Όσα μας συμβαίνουν είναι απείρως πιο σημαντικά από όσα γράφουμε - αλλά δεν τα υπολογίζουμε. Όταν γράφω για ένα ζήτημα που με καίει, νομίζω πως θα βγει κάτι καλό -μια μπαλάντα, ας πούμε-αλλά σιγά-σιγά αρχίζω να αρρωσταίνω. Έχω εδώ και πολλά χρόνια την εντύπωση πως γράφω μέσα σε μιαν ομίχλη. Χωρίς να με κυνηγάει κανενός το αίμα, όποτε γράφω, ζω τις νύχτες του Μακμπέθ. Κακά, όμως, τα ψέματα: γράφω γιατί έτσι δίνω παράταση στη ζωή μου». 
Δισκογραφικές επιτυχίες
Το παλληκάρι έχει καημό (Μ.Θεοδωράκης)
Σ’ αυτή τη γειτονιά (Μ.Θεοδωράκης)
Ο Άγιος Φεβρουάριος (Δ.Μούτσης)
Η σούστα πήγαινε μπροστά (Δ.Μούτσης)
·         Άλλος για Χίο τράβηξε (Δ.Μούτσης)
·         Ο χάρος βγήκε παγανιά (Δ.Μούτσης)
·         Θητεία (Γ.Μαρκόπουλος)
·         Μαλαματένια λόγια (Γ.Μαρκόπουλος)
·         Τα λόγια και τα χρόνια (Γ.Μαρκόπουλος)
·         Παραπονεμένα λόγια ( Γ.Μαρκόπουλος)
·         Κάτω απ’τη μαρκίζα (Γ.Σπανός)
·         Οι ελεύθεροι κι ωραίοι (Στ.Κουγιουμτζής)
·         Στα χρόνια της υπομονής (Στ.Κουγιουμτζής)
·         Άμλετ της Σελήνης (Θ.Μικρούτσικος)
·         Δεν είμαι άλλος (Θ.Μικρούτσικος)
·         Είναι αρρώστια τα τραγούδια (Στ.Ξαρχάκος)
·         Έρημοι σταθμοί (Δ.Τσακνής)
·         Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες (Ηλ.Ανδριόπουλος)
·         Η Διαθήκη (Χρ.Νικολόπουλος)
·         Ποιος τη ζωή μου, ποιος την κυνηγά (Μ.Θεοδωράκης)
·         Το σπίτι γέμισε με λύπη (Χρ.Λεοντής)
·         Στων αγγέλων τα μπουζούκια (Χρ.Νικολόπουλος)
·         Μη χτυπάς σ’ ένα σπίτι κλειστό (Λ.Κηλαηδόνης)
·         Ατέλειωτη εκδρομή (Θ.Γκαϊφύλλιας)
·         Γνωριμία (Θ.Γκαϊφύλλιας)
Ποίηση
·         (2013) Μαύρα μάτια, Μεταίχμιο
·         (2013) Τα λόγια και τα χρόνια, Μεταίχμιο
·         (2010) Ο νοητός λύκος, Μεταίχμιο
·         (2009) Αγρυπνία για το σκοτεινό τρυγόνι στην εκκλησία του προφήτη Ελισσαίου, Εκδόσεις Καστανιώτη
·         (2008) Βλέμματα από την Ελλάδα, Μεταίχμιο
·         (2008) Παραμονή Πρωτοχρονιάς, Άμμος
·         (2006) Το άγγιγμα του χρόνου, Εκδόσεις Καστανιώτη
·         (2006) Το νεκρό καφενείο, Εκδόσεις Καστανιώτη
·         (2005) Ένα καράβι, καραβάκι…, Σχολή Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου
·         (2005) Ο καιρός των χρυσανθέμων, Μεταίχμιο
·         (2004) Ο καιρός των χρυσανθέμων, Μεταίχμιο
·         (2003) Η πόρτα της Πηνελόπης, Γαβριηλίδης
·         (2002) Είναι αρρώστια τα τραγούδια, Εκδόσεις Καστανιώτη
·         (2002) Ο ίσκιος της Αθήνας, Ποταμός
·         (2000) Η γάτα που ήθελε να γίνει πουλί, Ελληνικά Γράμματα
·         (1998) Του Γενάρη το φεγγάρι, Κέδρος [κείμενα, εικονογράφηση]
·         (1997) Ένα καράβι μια φορά, Ωκεανίδα
·         (1997) Το νεκρό καφενείο, Εκδόσεις Καστανιώτη
·         (1994) Το άγγιγμα του χρόνου, Εκδόσεις Καστανιώτη
·         (1987) Αναμνήσεις από την Όπερα, εκδόσεις Γνώση
·         (1983) Το μυστικό πηγάδι, εκδόσεις Γνώση
·         (1980) Μαθήματα μουσικής/Τα ξόρκια,1972 Επανέκδοση από τις εκδόσεις Ύψιλον
·         (1978) Τα όρια του μύθου, εκδόσεις Γνώση
·         (1975) Αγρυπνία για το σκοτεινό τρυγόνι στην εκκλησία του προφήτη Ελισσαίου, Αμοργός
·         (1973) Τα ξόρκια, Ύψιλον
·         (1972) Μαθήματα μουσικής
·         (1962) Συνοικισμός
Πεζογραφία
Μυθιστορήματα
·         (2004) Ο καιρός των χρυσανθέμων, Μεταίχμιο
·         (2006) Η γυναίκα που πέθανε δύο φορές, Μεταίχμιο
·         (2008) Άνθρωπος στο πηγάδι, Μεταίχμιο
·         (2011) Πριν απ’ το ηλιοβασίλεμα, Μεταίχμιο
·         (2016) Φαρμακείον εκστρατείας, Μεταίχμιο
Διηγήματα
·         (1964) Το διευθυντήριο, Φέξης
·         (1965) Η σφαγή
·         (2007) Η μελαγχολία της πατρίδας μετά τις ειδήσεις των οκτώ, Μεταίχμιο
Νουβέλα
·         (1994) Το άγγιγμα του χρόνου, Καστανιώτης
Μαρτυρίες-Ιστορικά
·         (2002) Είναι αρρώστια τα τραγούδια (Ανθολόγηση κειμένων του συγγραφέα. Επιμέλεια σειράς Θανάσης Θ. Νιάρχος), Καστανιώτης
·         (2005) Η δεκαετία του ’60 (μαζί με τον Θανάση Θ. Νιάρχο, Καστανιώτης
·         (2013) Μαύρα Μάτια – Ο Μάρκος Βαμβακάρης και η συριανή κοινωνία στα χρόνια 1905-1920, Μεταίχμιο
Μελέτες-Λευκώματα
·         Το θέατρο στην Ερμούπολη τον εικοστό αιώνα (τέσσερις τόμοι), Δήμος Ερμούπολης.
·         (2002) Ο ίσκιος της Αθήνας: Shadows of Athens (φωτογράφιση Εβίτα Μαχαίρα, μετάφραση Mary Kitroeff, κείμενα Μάνος Ελευθερίου), Ποταμός
Παιδικά
·         Παραμύθια για τον Αυτοκράτορα, Γνώση
·         (1997) Ένα καράβι μια φορά (εικονογράφηση Σοφία Φόρτωμα), Ωκεανίδα
·         (1998) Του Γενάρη το φεγγάρι: Παραμύθια για τους δώδεκα (εικονογράφηση Μάνος Ελευθερίου), Κέδρος
·         (2000) Η γάτα που ήθελε να γίνει πουλί (εικονογράφηση Σοφία Φόρτωμα), Ελληνικά Γράμματα
·         (2005) Ένα καράβι, καραβάκι… (εικονογράφηση Μαθητές Α΄ δημοτικού 2004-2005 σχολής Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου), Εκδόσεις της Σχολής Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου
Θέατρο
·         (2007) Μπλε μελαγχολία. Σας αρέσει ο Μπραμς; Άλτιν (Μάνος Ελευθερίου, Μάρω Δούκα, Μένης Κουμανταρέας), Κέδρος
·         (2010) Ο Γέρος Χορευτής, Μεταίχμιο
Συμμετοχή σε συλλογικά έργα
·         (2013) Ημερολόγιο: Παιδιά του κόσμου, Εκδόσεις Γκοβόστη
·         (2013) Μακρουλάκης, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη
·         (2012) Φύγε για να μείνεις, Οδοιπόρος
·         (2011) Στίχοι στο καβαλέτο, Εκδόσεις Τέχνης «Οίστρος»
·         (2011) Τα ποιήματα του 2010, Κοινωνία των (δε)κάτων
·         (2008) 3.000 χρόνια ελληνική ερωτική ποίηση, Εκδοτική Θεσσαλονίκης
·         (2008) Μαρία Μοντέζ, Αιγόκερως
·         (2007) Μπλε μελαγχολία. Σας αρέσει ο Μπραμς; Άλτιν, Κέδρος
·         (2005) Η δεκαετία του ’60, Εκδόσεις Καστανιώτη
·         (2005) Το Χαλάνδρι που γνώρισα (19 Έλληνες συγγραφείς γράφουν για το Χαλάνδρι), Ευριπίδης
·         (2001) Μια πόλη, ένας συγγραφέας, Μίνωας
·         (1997) Έρωτας σε πρώτο πρόσωπο (29 ιστορίες που δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα «Τα Νέα»), Αθήνα – Κέδρος
Επιμέλειες του συγγραφέα
·         (1981) Φωτογραφίες και σήματα Ελλήνων και ξένων φωτογράφων της περιόδου 1859-1910, εκδόσεις Γνώση
·         (1993) Ενθύμιο Σύρας φωτογραφίες και καρτ ποστάλ από το 1860-1950, εκδόσεις Γνώση
·         (2000) Νεοκλασική Ερμούπολη, (Επιμέλεια. Φωτογράφιση Παναγιώτης Δενδρινός, Νίκος Δεσύπρης, Ιάκωβος Καρβώνης κ.ά.) Ελληνικά Γράμματα
·         (2001) Ενθύμιον Σύρου: Σύρος ένα νησί – Μια ιστορία (Επιμέλεια. Καρτ ποστάλ και φωτογραφίες του 19ου και του 20ού αιώνα, μετάφραση Sophia Phocas), Ελληνικά Γράμματα
·         (2003) Κοκορέλη, Αργυρώ, Ο Μπαλού στο πάρκο, (εικονογράφηση), Μίλητος
·         (2004/2011) Ερμούπολη, Μια πόλη στη λογοτεχνία (Επιμέλεια Μάνος Ελευθερίου, επιμέλεια σειράς Κώστας Ακρίβος, φωτογράφιση Καμίλο Νόλλας) Μεταίχμιο
Ο καλλιτεχνικός κόσμος τον αποχαιρετά
Στο πένθος βυθίστηκε και ο καλλιτεχνικός κόσμος της χώρας από την είδηση του χαμού του Μάνου Ελευθερίου. Φίλοι και συνεργάτες τον αποχαιρετούν με αναρτήσεις τους στα social media.
Με ένα συγκλονιστικό μήνυμα στο Facebook αποχαιρέτισε ο Γιώργος Νταλάρας, τον Μάνο Ελευθερίου.
Ο αγαπημένος ερμηνευτής συγκλονισμένος από τον θάνατο του στιχουργού έγραψε:
«Όλος ο κόσμος, όλη η Ελλάδα κλαίει για την μεγάλη απώλεια. Νοιώθω σαν το νερό να φεύγει μέσα από τις παλάμες μου. Ο Μάνος δεν μου έδωσε μόνο φωνή σε χρόνια δύσκολα, είναι για μένα και την οικογένειά μου, οικογένεια.
Νοιώθουμε όλοι ανείπωτη θλίψη»

Με ένα συγκινητικό μήνυμα στο facebook, ο Βαγγέλης Γερμανός αποχαιρετά τον Μάνο Ελευθερίου:
""Έφυγε" ο Μάνος Ελευθερίου..
πήγε να συναντήσει τον Λουκιανό,
να γράψουν κι άλλα υπέροχα τραγούδια..
Αντίο Μάνο.."
έγραψε ο μουσικοσυνθέτης ανεβάζοντας το τραγούδι "Μη χτυπάς σ' ένα σπίτι κλειστό".
Τους στίχους για το συγκεκριμένο τραγούδι είχε γράψει ο Μάνος Ελευθερίου, τη μουσική ο Λουκιανός Κελαηδόνης, ενώ το είχε ερμηνεύσει ο Μανώλης Μητσιάς.

Ο Κώστας Μακεδόνας πόσταρε κοινή τους φωτογραφία και τον αποχαιρέτησε: «Πριν λίγο "έφυγε" ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές που έβγαλε ποτέ αυτός ο τόπος. Άνθρωπος της τέχνης, των γραμμάτων και πάνω απ´ όλα άνθρωπος με Ήθος. Αφήνει πίσω του τεράστια κληρονομιά πολιτισμού για όλες τις επόμενες γενιές. Ήταν φίλος μου, τον αγαπούσα πολύ, τα λέγαμε συχνά κι είχα τη μεγάλη τύχη να μου εμπιστευτεί αρκετά τραγούδια του. Θα είναι πάντα κοντά μας να μας δείχνει το δρόμο. Καλό ταξίδι Κύριε Μάνο Ελευθερίου».
Ο Θάνος Μικρούτσικος αποχαιρέτησε τον Μάνο Ελευθερίου, με μία συγκινητική ανάρτησή του στο Facebook.
«Με το “Τρένο για την Κατερίνη”, το “Σεργιάνι μας στον κόσμο”, με τα “Λόγια και τα χρόνια τα χαμένα”, με τη “Δίκοπη ζωή” και τόσα άλλα ταξιδεύει πια ως ένας άλλος “Άμλετ” στη Σελήνη. Θα θυμάμαι για πάντα Μάνο τις εξομολογήσεις μας στο τελευταίο μας τηλεφώνημα πριν λίγες μέρες. Θα τις κρατώ καλά φυλαγμένες ανάμεσα στα πολύτιμα της ζωής μου Μάνο μου, γλυκέ μου Μάνο που είσαι πια “πουλί και κυνηγός στις μαύρες λαγκαδιές του Παραδείσου”», έγραψε ο μεγάλος συνθέτης, συνοδεύοντας την ανάρτησή του με την «Δίκοπη ζωή».

Ο πολιτικός κόσμος αποχαιρετά τον Μάνο Ελευθερίου
Πρ. Παυλόπουλος: Ο Μάνος Ελευθερίου ανήκει στην χορεία των μεγάλων Πνευματικών μας Ανθρώπων
«Ο Μάνος Ελευθερίου ανήκει, εδώ και πολλά χρόνια, στην χορεία των μεγάλων Πνευματικών μας Ανθρώπων, για τους οποίους ο θάνατος είναι το πέρασμα στην αιωνιότητα που δικαιωματικώς τους αναλογεί. Αιωνία η Μνήμη του» τονίζει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος σε ανακοίνωση για τον θάνατο του Μάνου Ελευθερίου.
Ν. Βούτσης: Σήμερα η χώρα θρηνεί μια σπουδαία προσωπικότητα
Τη βαθιά του θλίψη για την απώλεια του Μάνου Ελευθερίου και τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στους οικείους του, εκφράζει ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης.
«Σήμερα η χώρα θρηνεί μια σπουδαία προσωπικότητα, τον Μάνο Ελευθερίου. Ένας σπουδαίος ποιητής, πεζογράφος και στιχουργός, ένα πνεύμα ανήσυχο και οξυδερκές μέχρι το τέλος, έφυγε αφήνοντας το αποτύπωμα του στις καρδιές όλων μας και μια τεράστια παρακαταθήκη μέσα από τις ποιητικές του συλλογές, τα πεζογραφήματά αλλά και τους στίχους του» σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος της Βουλής.
Αλ. Τσίπρας: Ο Μ. Ελευθερίου διέγραψε μια πορεία στον πολιτισμό που υπερβαίνει κατά πολύ τη βιολογική του παρουσία
«Στον κόσμο τούτο είναι φορές που πάει κανείς και δίχως χάρτη. Ο Μ. Ελευθερίου διέγραψε μια πορεία στον πολιτισμό που υπερβαίνει κατά πολύ την βιολογική του παρουσία, θα είναι μαζί μας για πολλές γενιές. Με τα λόγια του τίμησε τα χρόνια μας. Τον αποχαιρετούμε με συγκίνηση & σεβασμό».
Στον κόσμο τούτο είναι φορές που πάει κανείς και δίχως χάρτη. Ο Μ.Ελευθερίου διέγραψε μια πορεία στον πολιτισμό που υπερβαίνει κατά πολύ την βιολογική του παρουσία, θα είναι μαζί μας για πολλές γενιές. Με τα λόγια του τίμησε τα χρόνια μας. Τον αποχαιρετούμε με συγκίνηση & σεβασμό
Με αυτή την ανάρτηση στον λογαριασμό του στο Twitter ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας αποχαιρετά τον Μάνο Ελευθερίου.
ΝΔ για Μ. Ελευθερίου: Η απώλεια για τον ελληνικό πολιτισμό είναι μεγάλη
«Ο Μάνος Ελευθερίου υπήρξε σπουδαίος ποιητής, λογοτέχνης, στιχουργός και συγγραφέας, όπως και ενεργός πολίτης με ευαισθησίες και σημαντική κοινωνική δράση» σημειώνει η τομεάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού της Νέας Δημοκρατίας, Όλγα Κεφαλογιάννη.
Σε δήλωσή της για την απώλεια του Μάνου Ελευθερίου, η τομεάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού της ΝΔ εκφράζει θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του και επισημαίνει πως «η απώλεια για τον ελληνικό πολιτισμό είναι μεγάλη, αλλά το έργο που αφήνει πίσω του θα τον θυμίζει για πάντα».
Ανάρτηση του υπουργού ΨΗΠΤΕ Ν. Παππά στον λογαριασμό του στο Twitter για την απώλεια του Μάνου Ελευθερίου. 
...πώς έγινε με τούτο τον αιώνα
και γύρισε καπάκι η ζωή
πώς το `φεραν η μοίρα και τα χρόνια
να μην ακούσεις έναν ποιητή

Σώπασε ένας σπουδαίος ποιητής, ο Μάνος Ελευθερίου. Τα μαλαματένια λόγια του, πυξίδα μας.
Συλλυπητήριο μήνυμα του δημάρχου Αθηναίων Γ. Καμίνη για τον θάνατο του Μάνου Ελευθερίου
Άνθρωποι με έργο σαν αυτό που αφήνει πίσω του ο Μάνος Ελευθερίου δεν πεθαίνουν, υπογραμμίζει στο συλλυπητήριο μήνυμα του για τον θάνατο του Μάνου Ελευθερίου ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης.
«Θα διαβάζονται και θα τραγουδιούνται πάντα», προσθέτει γιατί «η δύναμη των λέξεων και των συναισθημάτων που αναδύεται από το έργο του Μάνου Ελευθερίου, δίνει ξεχωριστή υπόσταση στις μεγάλες έννοιες και ιδέες που σε όλη τη ζωή του, με πίστη, πρέσβευε».
«Σήμερα, όμως, αποχαιρετούμε και έναν πολύτιμο συνεργάτη»,τονίζει ο δήμαρχος Αθηναίων, «Έναν άνθρωπο που, για 22 χρόνια και έως την τελευταία ώρα, τίμησε τον “ Αθήνα 984” και μοιράστηκε με τους ακροατές του τις σκέψεις του. Μάνο, σε ευχαριστούμε».
Κονιόρδου: Εξέφρασε την αλήθεια μιας ολόκληρης εποχής
«Τα «Μαλαματένια λόγια» του μας βοήθησαν να εκφράσουμε μέσα από το τραγούδι τις πιο προσωπικές μας στιγμές: τη λύπη μας και τη χαρά μας, τη συνάντηση με τον διπλανό μας και τη μοναξιά μας» σημειώνει η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου για τον θάνατο του Μάνου Ελευθερίου. Σε συλλυπητήριο μήνυμά της, η κ. Κονιόρδου αναφέρει πως οι στίχοι του Ελευθερίου τραγούδησαν τη μοναχικότητα, το αστικό τοπίο μιας κοινωνίας που αλλάζει από τη Δικτατορία προς τη μεταπολίτευση, τους άδειους δρόμους και τις στριμωγμένες πόλεις, τα τοπία και τους ανθρώπους τους και επισημαίνει: «Ποιητής, πεζογράφος, στιχουργός και αρθρογράφος, διανοούμενος, καλλιτέχνης με δημόσιο λόγο και παρουσία, ο Μάνος Ελευθερίου υπήρξε εμβληματική και πολυσχιδής προσωπικότητα, η οποία σφράγησε μια σειρά από τομείς του νέου ελληνικού πολιτισμού. Ευγενής και πνευματώδης, με τον ευθύβολο λόγο του, το χιούμορ και το πνεύμα του, την αμεσότητα και την ειλικρίνειά του, ο Μάνος Ελευθερίου εξέφρασε την αλήθεια μιας ολόκληρης εποχής. Μέσα από τους στίχους του συμπύκνωσε «τα λόγια και τα χρόνια» μιας μεταβατικής περιόδου για τη χώρα. Τα, περισσότερα από 400, τραγούδια του που έχουν μοιραστεί στα χείλη όλων μας, αποτελούν τη μεγάλη παρακαταθήκη του εκτενούς έργου του».
Επίσης, η υπουργός Πολιτισμού εκφράζει τα συλλυπητήριά της στην οικογένεια και τους οικείους του και υπογραμμίζει: «Ο τόπος μας θα τον τραγουδάει για πάντα».
Το Ποτάμι: Ένας άνθρωπος που διαμόρφωσε το ηχόχρωμα της σύγχρονης Ελλάδας
Τα θερμά συλληπητήρια για τον θάνατο του Μάνου Ελευθερίου εκφράζει στην οικογένειά του, Το Ποτάμι. «O Μάνος Ελευθερίου για όσους δεν τον ήξεραν από κοντά ήταν πολλά, πάρα πολλά: στίχοι- χιλιάδες- ποιήματα, διηγήματα, μυθιστορήματα, ραδιόφωνο, μια γλυκιά και σεμνή παρουσία. Όσοι είχαν την τύχη να τον έχουν γνωρίσει από κοντά το επιβεβαιώνουν» επισημαίνει σε ανακοίνωσή του Το Ποτάμι και προσθέτει:
«Οι υπόλοιποι, όσοι τον γνωρίζαμε από τα τραγούδια που έγραψε, από τα βιβλία του, από το ραδιόφωνο, γίναμε δέκτες και της σοφίας του. Ξεκινώντας από τα τέλη της δεκαετίας του 60, ο Μάνος Ελευθερίου δεν σταμάτησε ποτέ να διαμορφώνει το ηχόχρωμα και την ποιητική της σύγχρονης Ελλάδας. Με τον δικό του σεμνό αλλά επιδραστικό τρόπο, χωρίς εκζήτηση, πάντα δεμένος στην παράδοση από την οποία δεν έπαψε ποτέ να αντλεί. Μια παράδοση που την κουβαλούσε από τα νεανικά του χρόνια στη Σύρο και που δεν έπαψε ποτέ να ανανεώνει. Δεν είναι εύκολο να χωρέσει η προσφορά του σε λέξεις, ίσως γιατί είναι αδιόρατη: δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς για έναν άνθρωπο που με τα γραπτά του και τους στίχους του σε έκανε να νιώθεις οικείος του. Θα μας λείψει για πολλά, ίσως περισσότερο γι’ αυτό».
Γεννηματά: Το έργο του είναι μεγάλο, τίμησε τον πολιτισμό και την Ελλάδα

«Το τρένο φεύγει στις οχτώ….» σημειώνει σε δήλωσή της για τον θάνατο του Μάνου Ελευθερίου η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής Φώφη Γεννηματά και επισημαίνει: «Το Κίνημα Αλλαγής αποχαιρετά τον Μάνο Ελευθερίου. Το μεγάλο λογοτέχνη, τον ποιητή, τον δημοκράτη.   Άνθρωπος του πνεύματος είδε τους στίχους του να γίνονται τραγούδια από όλους τους κορυφαίους συνθέτες και να φτάνουν στα χείλη όλων των Ελλήνων. Τραγουδήθηκαν και θα τραγουδιούνται. Το έργο του είναι μεγάλο, τίμησε τον πολιτισμό και την Ελλάδα».
madata
Share on Google Plus

About Epirus World

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου