Υπουργείο Πολιτισμού: Ο καιρός και οι σεισμοί προκάλεσαν την κατάρρευση του Θεογέφυρου

Σε φυσικά αίτια όπως η βλάστηση αλλά και η σεισμική δραστηριότητα που καταγράφηκε τον Οκτώβριο του 2016 αποδίδει το Υπουργείο Πολιτισμού την κατάρρευση του Θεογέφυρου. Το μοναδικό μνημείο της φύσης κατέρρευσε τον περασμένο Φεβρουάριο προκαλώντας από τότε αντιδράσεις, σχόλια, απορίες, σενάρια και ερωτήσεις στην Βουλή. Το Υπουργείο Πολιτισμού, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή Νίκου Νικολόπουλου, παρουσιάζει αναλυτικά στοιχεία για όλα τα ζητήματα που αναδείχθηκαν, όπως ο… περίφημος σωλήνας και ξεκαθαρίζει ότι οι βασικοί λόγοι κατάρρευσης σχετίζονται με την φύση!

Στην απάντησή του το Υπουργείο, επισημαίνει ότι «ο υπόγειος σωλήνας που διακρίνεται μετά την ερείπωση της γέφυρας αποτελεί τμήμα του αρδευτικού έργου της περιοχής Λίθινο για μεταφορά νερού από πηγή που εντοπίζεται στα βόρεια του Λίθινου, για την άρδευση αγροτικών εκτάσεων στον κάμπο του Σακελλαρικού στα νότια του οικισμού».
Η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Ηπείρου, όπως αναφέρεται στην ίδια απάντηση, το 1989 είχε εγκρίνει εργασίας διαμόρφωσης και καθαρισμού στον περιβάλλοντα χώρο. Μεταξύ αυτών που εκτελέστηκαν ήταν η επανακατασκευή των τεχνικών διαμορφώσεων, η επισκευή δύο πέτρινων κλιμάκων ώστε ο επισκέπτης να κατεβαίνει από τη μία σκάλα και να ανεβαίνει από την άλλη, οι καθαρισμοί και η διαμόρφωση του εδάφους.
Στο πιο σημαντικό θέμα στο οποίο απαντά το Υπουργείο σχετίζεται με τα αίτια που προκάλεσαν την κατάρρευση.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην απάντηση τα αίτια είναι τα ακόλουθα:
  • Τα φυσικά αίτια με την αυτοφυή βλάστηση που διάβρωση το σώμα της γέφυρας, με το ριζικό της σύστημα και οι καιρικές και ακραίες κλιματικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή κατά την διάρκεια της χειμερινής περιόδου, όπως παγετός, διάβρωση από όμβρια και υπόγεια ύδατα.
  • Το ανομοιογενές φυσικό δομικό υλικό του γεφυριού, βράχοι από ιζηματογενές αργιλικό πορόλιθο και άργιλο.
  • Οι παλιότερες και η πρόσφατη σεισμική δραστηριότητα με επίκεντρο την περιοχή.
  • Πιθανή επιβάρυνση του Θεογέφυρου από την διέλευση βαρέων οχημάτων (έως 50 τόνους) στην γειτονική μεταλλική τύπου Balley.
«Ακόμη και σήμερα η κατάσταση στην συγκεκριμένη περιοχή παραμένει κρίσιμη..» τονίζεται στην απάντηση του Υπουργείου.
Σε ότι αφορά εργασίες που πραγματοποιήθηκαν το 2016 η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων δεν ήταν ενήμερη ούτε ζητήθηκε σχετική άδεια για την αποκατάσταση κατολίσθησης του δρόμου σε κοντινή απόσταση, αναφέρεται ενώ σχετικά με την χωροθέτηση του αρδευτικού, υπάρχει απόφαση προέγκρισης το 1997. Το 1999 όμως η Υπηρεσία του Υπουργείου ζήτησε από την τότε Νομαρχία πρόταση και σχέδιο αντικατάστασης της τσιμεντένιας υδατογέφυρας, στοιχεία τα οποία δεν έχουν κατατεθεί. Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν ενημερώθηκε για τις εργασίες τοποθέτησης του σωλήνα στο κατάστρωμα του Θεογέφυρου.
epiruspost
Share on Google Plus

About Epirus World

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου